Terapi mod sorg og krise

Et pludseligt dødsfald, at miste sit job, dramatisk ændringer i ens økonomi, en barsk skilsmisse eller andre svære situationer kan forårsage sorg og kriser i vores liv. Det kan være vanskeligt at håndtere og tilpasse sig til de nye vilkår. Nogle mennesker vil finde det ekstremt hårdt at komme videre i deres liv, og i værste tilfælde kan de udvikle psykiske problemer som depression eller angst.

Et stort tab for en person kan medføre en dyb og længerevarende sorg. Alle mennesker oplever sorg forskelligt, men mange vil gennemgå fem specifikke faser:

1 – Benægtelsesfasen: i den første fase vil vi ofte have svært ved at se realiteterne i øjnene – man benægter således årsagen til krisen. Dette er en midlertidig fase.

2 – Vredesfasen: Når benægtelsesfasen går over, kan vi ikke længere løbe fra realiteterne, hvilket kan udløse intens vrede. Dette er vores sårede følelser, som kommer til udtryk som vrede eller skyld.

3 – Forhandlingsfasen: Her laves en hemmelig aftale med Gud eller en højere magt i et forsøg på at udsætte det uundgåelige.

4 – Dyb sorg: Efter forhandlingsfasen får sorgen et dybereniveau. Dette kan synes som en uendelig periode, og det er normalt en meget smertefuld fase.

5 – Acceptfasen: I denne fase accepteres virkeligheden og vi erkender, at vi fremover må lære at leve med den nye situation.

Hvis den sorg du oplever efter en krise er vedvarende, bør du søge hjælp hos en terapeut. Terapi kan hjælpe dig til at komme hurtigere og mere sikkert i gennem faserne. Alle har brug for at komme videre med deres liv, og opretholde følelsesmæssig balance for at fungere i livet. Du kan gå igennem sorgen og leve et sundt liv.