Kan angst behandles med terapi?

Angstoplevelse

Gennem livet kommer vi alle ud for situationer, der gør os bange. Uanset hvad vi bliver bange for, vil vi have det væk, for det er en ganske ubehagelig følelse. Her taler vi dog ikke om den rationelle frygt, man oplever, hvis man er udsat for fare. Vi taler om den diffuse angst, der kan udløses uden nogen logisk forklaring. Et panikanfald er en pludselig følelse af intens frygt og man tror, det kan være et hjerteanfald, et astmaanfald eller en anden alvorlig sygdom i kroppen.

Tegn på angst:

  • Uvirkelighedsfølelse (hjernen distancerer sig fra virkeligheden)
  • Hjertebank, åndenød, svimmelhed og sved
  • Frygt for visse situationer eller steder (agorafobi)
  • Angst for angstanfald (forventningsangst)
  • Kvælningsfornemmelse (hyperventilation og mere energi til musklerne)
  • Kvalme eller mavegener (kroppen sparer på energien ved at dæmpe aktiviteten i fordøjelseskanalen og maden blive i mavesækken længere, som giver kvalme)
  • Prikken og stikken samt følelsesløshed (typisk omkring munden og i arme og ben. Det skyldes hyperventilationen, som ændrer surheden i blodet og dermed påvirker nerverne i de nævnte områder)
  • Rysten (muskelspændingerne som skyldes, at musklerne er klar til aktion)
  • Kulde og varme følelse (mere blod kommer over i musklerne og mindre mængde gå til overfladen af din hud – kuldefornemmelse. Eller blodårerne åbner sig mere og flytter blod mod overfladen af huden for at køle kroppen ned – varm fornemmelse)

Hvordan bekæmpes angst uden medicin?

Angstforeningen anbefaler kognitiv terapi som førstevalg til behandling mod angst. Behandlingen med kognitiv terapi har bl.a. som mål at ændre på måden, man opfatter anfaldene. Erfaringsmæssigt er kognitiv terapi effektivt, og der er videnskabelig forskning som dokumenterer dette. Typisk samarbejder terapeuten og patienten med at afdække hvilke tanker eller forestillinger, der udløser de negative reaktioner. Disse tanker kan f.eks. være:

  • Det her klarer jeg aldrig
  • Hvis jeg går ud på gaden, bliver jeg dårlig
  • Alle mennesker kan se, hvor bange jeg er

Sådanne tanker fremkalder og fastholder angst og depression.

For at dæmpe din angst, udarbejder terapeuten og patienten i fællesskab en plan, som indebærer metoder og alternative tankemønstre, såsom:

  • Vejrtrækningsmetoder – observere vejrtrækningen uden at manipulere med den
  • Der er ingen, der kan se, hvordan jeg har det indeni (alternativ tanke)
  • De er venlige mennesker (alternativ tanke)